אחיזת כביש, סכנת קריסה, התפוצצות, מרחק בלימה - כל אלו מושפעים ישירות מחוסר או עודף לחץ אויר בצמיגים, וכמוהם גם נוחות, דיוק, וסלחנות. אם נחשוב, נשים לב שחיינו וחיי הנוסעים ברכבנו תלויים באותם 5 ס"מ רבועים של גומי, הבאים במגע עם הכביש בכל אחד מארבעת הצמיגים.

בחירת צמיגים
חשוב שהצמיג יהיה של יצרן מוכר, מתאים למידות המקוריות ולקוד המהירות של דגם המכונית, ברמת בלאי סבירה, וצעיר ככל הניתן. ותק של שלוש שנים או 60 אלף קילומטרים של נהיגה בתנאים רגילים, מביאים את רוב הצמיגים לתפקוד בינוני מבחינת אחיזת כביש ובטיחות - גם אם למראית עין נותרו לצמיג חריצי ניקוז בעומק של יותר משני מילימטרים. חשוב להזכיר שתוספת של פנימית (אבוב) אסורה, ואף עלולה להיות מסוכנת. נסכם את נושא רכישת הצמיג בתזכורת שצמיג הנו חלק חילוף יחסית זול בתחזוקת הרכב ובעל השפעה מהותית על הביצועים ועל הבטיחות.

עודף או חוסר לחץ אויר
ממש לפני שמתחילים לנסוע, אנחנו חייבים לבדוק שהצמיגים תקינים, ובעיקר - מנופחים נכון.
חוסר לחץ אויר הנו האויב מספר 1 של הצמיג. אי לכך, שמירה על לחץ אויר תקין בצמיגים היא הדבר החשוב ביותר שיכול נהג לעשות על מנת לשמור על צמיגיו. נסיעה בלחץ אויר לא נכון (נמוך או גבוה מהנדרש) יגרום לשחיקה מהירה ולא אחידה בצמיגים, התפתחות חום שיגרום לעיוותים ויקטין את עמידות ויציבות הצמיג, ובמקרים מסוימים לאובדן שליטה ברכב וכתוצאה מכך לתאונות. כמו כן, נסיעה בלחץ אויר נמוך תגרום לצריכת דלק מוגברת, עקב גידול התנגדות הגלגול של הצמיג. שימו לב, צמיג יכול לאבד כמחצית מכמות האוויר הנדרשת ועדיין לא יראו זאת על פני הצמיג. חשוב לציין כי מספיק צמיג אחד בלבד שיהיה בו חוסר של כמה PSI(יחידת הלחץ המוכרת בארץ) בלבד על מנת שהמכונית תשנה את התנהגותה.


אז כמה לנפח במכונית שלי?
אחרי שהבנו שלחץ האויר בצמיגים חשוב יותר ממצב הדלק במכל, עלינו להתעכב רגע ולברר איך בודקים וכמה מנפחים. את התשובה המדויקת תוכלו למצוא בדרך כלל במדבקה שנמצאת על משקוף דלת הנהג, על מכסה מיכל הדלק או בתא הכפפות. אם לא שם אז בודאי בספר הרכב. במדבקה או בספר מצוינות גם מידות הצמיגים ומהי רמת הניפוח הנדרשת במצבי עומס שונים. יבואני הרכב בישראל מחויבים שהמידות יהיו ב PSI. חשוב להדגיש כי יש לבדוק ולנפח צמיג כשהוא קר ולא אחרי נסיעה. במידה ומגיעים לתחנת הדלק לאחר נסיעה צריך לנפח ב 10% יותר מהמידה הנדרשת (במקום 30 PSIלנפח 33 PSI).

מד לחץ אויר
פתרון אחר למדידת הצמיגים "על קר" הנו מד לחץ אויר מכני אישי. הוא יעיל ואמין לאורך זמן וניתן לבדוק את האויר ליד הבית לפני נסיעה. עדיף לנפח בתחנת דלק עם מד לחץ אויר דיגיטלי שהנו אמין יותר מהמכני הישן, אך תמיד כדאי לבדוק את אמינות מד הלחץ אחרי הניפוח על ידי מד לחץ אישי לפחות בצמיג אחד.
חשוב לא לשכוח לבדוק אחת לתקופה את הלחץ בצמיג הרזרבי, ממש לא נעים להיתקע עם תקר ולגלות שהאויר בצמיג הרזרבי ברח לו.
כיסוי הונטיל - חשוב לשמור על מכסה הפלסטי המכסה את פתח הונטיל (מקום כניסת ויציאת האויר). לפעמים אויר בורח כתוצאה בקלקול בונטיל, הפקק במקומו מונע את בריחת האויר.


כיוון פרונט ואיזון גלגלים

האם ההגה "מושך" או רועד? יכולות להיות לכך שתי סיבות: האחת, כיוון גלגלים (כוונון גיאומטרי של הזרועות המחזיקות את צמיגי הרכב) ו/או האיזון של גלגלי הרכב (איזון בין צמיג הרכב לחישוק). הסיבה לחוסר הכיוון או האיזון יכולה להיגרם כתוצאה מזעזוע שנגרם לרכב בעת הנסיעה. זעזועים אלו יכולים להיגרם מבור בכביש, חפצים שפוגעים בגלגלים, חבטה ממדרכה וסיבות רבות נוספות שאינן בהכרח מורגשות על ידי הנהג. כיוון גלגלים תקין וגלגלים מאוזנים - חשובים בראש ובראשונה לבטיחות בנסיעה, ומשפיעים באופן ישיר על אורך חיי הצמיג. רכב ייחשב ל"מאוזן" כאשר רכיבי ההגה, הבולמים ומערכות הבלמים מתואמים, וכאשר צמיגי הרכב מורכבים באופן תקין על חישוקי הרכב. "איזון" זה נחוץ להשגת ניהוג ואחיזת כביש מירביים. צמיגים לא מאוזנים גורמים לרעידות בהגה במהלך הנסיעה, הגורמים לעייפות בנהיגה, שחיקת צמיגים מוגברת ולא אחידה, וכן שחיקה מוגברת של המתלים ברכב. יש לבצע איזון גלגלים בכל מצב של הרכבת צמיגים חדשים או בכל מצב של הרכבת צמיגים לאחר תיקון. גם בכל מצב שהנהג מרגיש רעידה ו/או משיכה של ההגה, יש לבצע איזון גלגלים. כמו כן, כטיפול מונע יש לבצע איזון גלגלים אחת לשנה. שחיקה לא אחידה של צמיגים ו/או שינוי בהתנהגות הרכב מצביעים, בדרך כלל, על בעיית כיוון או איזון של הגלגלים.

הצלבת צמיגים

משקל הרכב אינו מתחלק באופן שווה בין ארבעת צמיגי הרכב. לכן, הצלבת צמיגים אחת לתקופה מאפשרת שחיקה אחידה של כל צמיגי הרכב ומאריכה את חיי הצמיגים. הצלבת צמיגים צריכה להיעשות לפי הגדרות יצרן הרכב ויצרן הצמיגים. עבור מרבית הרכבים הנעים בכבישים, יש לבצע הצלבת צמיגים כל 20-30 אלף ק"מ, כאשר יש להעביר את הצמיגים המורכבים על הסרן האחורי של הרכב לסרן הקדמי תוך כדי "הצלבה". לאחר כל "הצלבה" יש לבדוק לחץ אויר ואיזון גלגלים.


עוד חשובים בנושא זה: הסוליה, ותיקון והחלפת הצמיגים. על כך בגיליון הבא.


מאחל לכולם "סעו לשלום המפתחות בפנים".