יליד שנת 1949

ילדות ונעורים בדניפרוהטרוסק, אוקראינה

מתגורר בעלי

נשוי ליהודית, בעלת תואר שני בהבנת הנקרא - בעלת שיטה ייחודית ללימוד הבנת הנקרא, ודוקטורנטית לבלשנות באוניברסיטה העברית

אב לשניים

למד במכון הגבוה לטכנולוגיה, בעל תואר שני בהנדסת חומרים.

תלמידו ומעריצו של הינריך אלטשולר, ממציא שיטת ה-TRIZ- תיאוריה לפתרון בעיות. שיטת טריז מפורסמת בכל העולם, וחברות וגופים מהשורה הראשונה עושים בה שימוש פעיל. אבי השיטה, אלטשולר, הצליח לזהות, להגדיר ולאחד בתורה מקיפה אחת תבניות חשיבה המובילות לפתרונות יצירתיים של בעיות בכל תחום.

סטופניקר הוא אחד מ-65מתלמידיו האהובים של אלטשולר, שהוסמך על ידו להיות מסטר TRIZולהפיץ את השיטה בעולם.

עם חזרתו בתשובה ועלייתו ארצה החל להרצות ולהפיץ את התורה היצירתית גם בארץ.

כתב את הספר "פרופסור גולדמיינד וצוות המוחות" שיצא לאור על ידי משרד החינוך, ובו תכניות לימודים לנוער בנושא החשיבה ההמצאתית. לימד קורסים רבים במכללה האקדמית באריאל ובבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים (מכון לב) בנושא זה.

 

מה היה הרגע –

 

שהיה נקודת מפנה?

כשעליתי ארצה, בגיל 40, לבד. גדלתי עם אמא, את אבא אני זוכר בקושי. הוא נפטר כשהייתי בן 5. תמיד רציתי לעלות ארצה, אבל התגוררתי בעיר שבה המשטר אסר על הגירה או נסיעות לחו"ל. כשגורבצו'ב עלה לשלטון ונפתח מסך הברזל, עליתי ארצה.

לעלי הגעתי משתי סיבות: ראשית, ביישוב התגוררה משפחה מהעיר שלי. ושנית, באותם ימים התגוררתי עם אשתי בירושלים, אבל כבר לימדתי במכללת יו"ש. אחד הסטודנטים היה מעלי, והוא שכנע אותי לבוא. התחלתי להתעניין, וגיליתי שהיישוב מתאים לי גם מבחינה אידיאולוגית וגם מבחינה כספית. אנחנו כבר 13שנה בעלי.

 

שחשת מאושר?

כשהייתי ילד בכיתה ד', המורה נתנה לנו משימות במתמטיקה, ופתרתי ראשון. היא נדהמה, כי מעולם לא הייתי הראשון. והיא אמרה: לא ציפיתי שתצליח ככה. כילד זה היה עבורי עולם ומלואו.

 

של הארה גדולה?

כשגיליתי את הטריז. בשנת 73' עבדתי כמהנדס תכנון במפעל, ומכר סיפר לי על השיטה. השיטה נותנת כלים לזהות את הבעיה האמיתית, להגדיר אותה נכון, לנתח אותה לשורשיה, לחזות את התפתחותה ולפתור אותה בצורה מושלמת. בעתיד יהיה אפשר אפילו לשלוט בתהליך היווצרות הבעיות ופתרונותיהן. בעשורים האחרונים טריז הוכיחה את יעילותה בתחומים רבים כמו מדע, טכנולוגיה, עסקים, כלכלה וכדומה.

כששמעתי על השיטה מיד התלהבתי. החשיבה תמיד עניינה אותי, והרגשתי שמצאתי את הייעוד שלי. נרשמתי ללימודים. במשך שנתיים למדנו את עקרונות השיטה.

התאוריה של טריז טוענת שאפשר להקנות יכולות המצאה לכל אדם, משום שכל אדם ממוצע ניחן בפוטנציאל יצירתיות עצום, שניתן לפתח אותו ולהביאו לידי מימוש כאשר משתמשים בכלים המתאימים.

 

 

של מפגש משמעותי?

כשפגשתי את מי שהפך למורה שלי, הינריך אלטשולר. כשהתחלתי ללמוד את השיטה לא הכרתי את אלטשולר, אבל ב-76' התחלתי להיות מורה לטריז, התחלתי להתכתב אתו. ההתכתבות יצרה מפגש. אלטשולר היה גאון. בגיל 20הוא קיבל משרה ייחודית, והיה האחראי על חידושים בנמל באקו, בירת אזרביג'ן. הוא התחיל לעזור למחדשים ולממציאים, אבל היתה לו המון ביקורת על ההתנהלות שסביבו.

הוא כתב יחד עם חבר מכתב ביקורת לסטלין, מה שהתברר כמעשה פזיז ולא חכם. העובדה ששני המבקרים היו יהודים הוסיפה שמן למדורה, ואלטשולר נידון ל-25שנות מאסר במחנות ועבודת פרך. למזלו, כעבור ארבע שנים סטלין מת, והוא שוחרר. הוא היה חייב מיד לעבוד, אבל איש לא רצה לקבל אותו לעבודה. אז הוא מצא פתרון יצירתי. הוא התחיל לכתוב ספרי מדע בדיוני, ולפקחים שהגיעו הוא הראה שהוא סופר.

אלטושלר היה אדם יוצא דופן. מהפכן. הוא היה מאוד מהיר בחשיבה בתגובות, מאוד חד. ארבע השנים במחנה העבודה השפיעו עליו והוא לא היה אדם פשוט, ולא תמיד היה קל לשוחח איתו. ובכל זאת הוא היה ג'נטלמן. בנדיבות נפשו הוא שלח לנו חומרים שפיתח וביקש מאיתנו - תלמידיו ומעריציו, כולנו מתנדבים, להפיץ את תורתו.

 

שמח במיוחד?

כשהתקבלתי למכון הגבוה לטכנולוגיה בברית המועצות. רוב המוסדות להשכלה גבוהה היו סגורים ליהודים, למרות שזה לא היה רשמי. אם קיבלו יהודי, זה היה בעקבות שוחד, או שדובר בגאון עולמי, תופעת טבע. ויתרתי על האוניברסיטה.

במכון הגבוה, כדי להיכנס היה צריך לעבור מספר מבחנים, אבל אם הצטיינת במבחן הראשון קיבלת פטור מכל הבחינות. עברתי את המבחן הראשון בהצטיינות, וזה היה רגע משמח מאוד.

 

של גאווה?

ב-67', בזמן מלחמת ששת הימים. למדתי במכללה בין הגויים. התעמולה השמיצה את ישראל, אבל אני ראיתי בעיניים של הסטודנטים הגויים הערכה וכבוד. אני אזכור את המבט הזה עד סוף חיי.

 

הכי עצוב?

כשאמי נפטרה. לאמי לא הייתה השכלה, היא היתה ניצולת שואה שאיבדה את כל משפחתה במלחמה. היא התחתנה עם אבא שלי, שהיה אלמן עם ילדים, והוא נפטר זמן לא רב אחרי הנישואים.

אמי היתה אישה חזקה וחכמה. היא תמיד דיברה בשקט. הדיבור בנחת הוא דבר שאני מנסה להנחיל לילדיי. היא היתה נוחה לבריות, ידעה לרחם על אנשים, למרות שבעצמנו חיינו בצמצום מרבי. היא תמיד התנהגה בצורה אצילית ונתנה לעניים יותר ממה שיש לה. ברגע שנפטרה הרגשתי כאילו חתכו משהו ממני. אני חש את זה עד היום הזה, והיא חסרה לי מאוד.

 

מה יהיה הרגע שבו תגשים חלום?

החלום שלי הוא שהנושא שבו אני עוסק, היצירתיות והחשיבה ההמצאתית,יהיה חלק מכל תחומי החיים, לפחות בארץ. החזון הוא שזה יקרה בעולם כולו. שילמדו את זה לא כקורס בחירה אלא כקורס חובה בכל המקומות. שהשיטה תיכנס למשרדים ממשלתיים דרך מקבלי ההחלטות, שיתחילו לפתוח אוזניים ולהתעניין. יש הרבה מה ללמוד.