"הוא יותר ימני ממני", אמר בחיוך רחב אבי רואה, יו"ר המועצה, לאחר ביקורו בבנימין של מייק האקבי, מושל ארקנסו והמועמד הרפובליקני המוביל בסקרים לנשיאות ארצות הברית.האקבי דיבר בנחרצות על זכותו ההיסטורית של העם היהודי על ארצו, עד הירדן, בפני עשרות מתומכיו שהגיעו אתו למרכז המבקרים נחלת בנימין. הסרט "אדם ואדמה" המוקרן במרכז המבקרים, הסוקר את ההיסטוריה של חבל ארץ זה שבו ביקר – מימי האבות, דרך ימי המלכים והשופטים, החורבן ושיבת ציון - לא חידש לו הרבה. גם במכינה הקדם צבאית בני דוד בעלי, דיבר האקבי בחום בפני התלמידים, על אהבתו לישראל, על הערכתו למשרתים בצבאה, ועל ביקוריו הרבים בארץ. האם תקרה בארצות הברית מהפכה תודעתית כל כך דרמטית?

הסערות במצרים ובתוניס שברקע ביקורו של האקבי מעידות שמהפכות גם בימינו עוד קורות. "אם המהפכה תגיע לירדן", מתייחס אבי רואה למה שקורה בעולם הערבי, "היא תהיה משמעותית עבורנו. אנו כבר חשים בשטח שמישהו מנסה להתסיס גם כאן, זריקות האבנים מתגברות, אבל בינתיים – לראש הממשלה יש את הצרות שלו, ואנו עסוקים בשלנו".

 

"בשלנו" מפרט ראש המועצה, זה בשלב זה של השנה תנופת הבנייה בכל היישובים, ועיסוק רחב במיפוי צרכי מוסדות החינוך הפיזיים, עם סיום ההרשמה לגנים ולכיתות א'. הגידול במספר התלמידים מדי שנה מחייב היערכות פיזית לא פשוטה. "יש לנו עדנה במשרד החינוך בעניין הזה", אומר רואה, "אנחנו מצליחים לקבל לא מעט כיתות קבע (ר' מסגרת) בכל האזורים, ואת ההזדמנות הזו אנו מנסים למקסם. לא מעט עיכובים יש לנו מצד תהליכי אישורי הקרקעות, אבל גם בתחום זה אנו עובדים במלוא הקיטור מול המינהל האזרחי ומשרד הביטחון". ביישובים המוגדרים עדיין רשמית "מאחזים בלתי חוקיים" – לא מתקבלים תקציבי בינוי ממשרדי הממשלה, והמועצה בונה מתקציבה מבנים יבילים, בעיקר מעונות וגנים. "הדבר כרוך בהשקעות אדירות, ולכן אין באפשרותנו לתת מענה לכל צורך. אנו משתדלים להגיע למענים הטובים ביותר האפשריים, בשיתוף היישובים".

 

להכיר את המוסדות

לא רק מבט פיזי על החינוך יש כעת על סדר יומו של רואה, גם הסיורים עם צוותי מחלקות החינוך במוסדות החינוך העל יסודיים שבהם לומדים תלמידים מבנימין – נמשכים. לאחרונה ביקרו ב"חברותא" ברעננה, ו"בבני חיל" בקדומים. שני מוסדות אלה קולטים בני נוער לא מעטים מבנימין, ונותנים מענים לצרכים ייחודיים שונים, עד חשש מנשירה. בכל ביקור כזה, מספרים הנוכחים, התלמידים נרגשים להיפגש עם ראש המועצה והצוות הגדול שאתו, לספר על תחושותיהם בתיכון, ועל צרכים נוספים שרוצים להביע. "אנו שואלים שאלות ודרכם מנסים להבין את הצרכים של הנערים, כדי לבנות ראייה מערכתית נכונה יותר בכל הקשור להפניית נערים למקומות הנכונים", אומר רואה. "בסיורים נוצרים קשרים עם מנהלי הישיבות ומוסדות החינוך, אנו שומעים מהם למה הם מצפים ומחזקים את הקשרים. לא פעם מוסדות שחששנו שאולי אינם מתאימים לנערינו, התגלו בסיורים אלה כמתאימים מאד".