באווירה נדירה ולא שכיחה התקיימו גם השנה דיוני מליאת תקציב 2011 של מטה בנימין, שכן דיוני תקציב במרבית הרשויות בארץ משמשים זירה לצחצוחי חרבות והתנגחויות קולניות. לא מעט שאלות קשות נשאלו גם כאן, אבל האווירה היתה מכבדת, שומעת, רחבה ולא קנטרנית. לא מעט תרמו לכך שלוות דבריהם של יו"ר המועצה ומנכ"לו, שענו ברוגע לכל סוג של שאלה, וגם הארגון המכובד של יומיים אלה, בניצוחה של מנהלת לשכת מנכ"ל המועצה, שושי צוברי.

 

בדבריו על התקציב הלא לגמרי מאוזן, סיפר אפי פלס, גזבר המועצה, שתקציב השנה שעברה החל אף הוא כגירעוני, אך במהלך השנה קרו כמה דברים טובים. "ההקפאה הביאה מעין 'כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ'", אמר פלס, "הבניה היום יותר מואצת משהערכנו שתהיה לולא ההקפאה – מה שמתבטא בסעיף אגרת בניה. על פי ההערכות ציפינו ל-1.2 מיליון, והנה אנו כבר מתקרבים ל-2 מיליון. 7 מיליון שקלים נוספים התקבלו כפיצוי לרשות על ההקפאה. גם מאזן משרד הפנים גדל מעבר לציפיות. במדד הסוציו-אקונומי החדש, מטה בנימין ירדה ל-4, מה שנחשב נמוך מאד במועצות אזוריות. הירידה בדירוג מאד משפיעה על חישוב המענק. כך סיימנו באיזון את תקציב השנה שעברה ואף הפרשנו יתרה לתכניות עתידיות – נס כלכלי, או נס פוליטי?", תמה פלס.

 

"בפתח שנת 2011 הוכן תקציב על בסיס ההתנהלות הרגילה של המועצה והשינויים שהוחלט עליהם ושעולים מהשטח, כמו למשל גידול משמעותי בפעילות מחלקות גנים, מעונות ורווחה, וכן עלויות גדולות יותר בתחום הביוב עם הכניסה לפרוייקטים של בניית מט"שים חדשים. ומה שלא עשינו", אמר פלס, "לא הצלחנו לאזן את התקציב. מתחנו את החבל. חישבנו את מענק משרד הפנים כמו השנה פחות 5%, בהתאם להוראת המשרד. אני מאמין שהכסף הזה עוד יוחזר. לכן בטור נוסף בתקציב המועצה הכנסנו רשימת צרכים ורצונות מותנים, שכדי לבצעם חסרים לנו 10 מיליון שקלים. לשם השוואה, תקציב עיריית ת"א הוא פי עשרים משלנו, אך מספר תושביה פי עשר בלבד", סיכם פלס, והוסיף וציין שגם השנה קיבלה המועצה פרס ניהול תקין ממשרד הפנים, פרס שאותו העבירה המועצה לטובת ניהול תקין ביישובים.

 

 

 

ואלה היישובים הזוכים

היישובים שזכו השנה בפרס על ניהול תקין היו: דולב, טלמון, כפר האורנים, אדם, ענתות, חשמונאים. כל אחד מהם זכה בתעודה שהוענקה לו בטקס רשמי בעיצומם של דיוני התקציב, ופרס כספי של 50 אלף שקלים.

"מי שמכיר את ההיסטוריה של היישובים", אמר רואה, יודע שלא תמיד ההתנהלות היתה תקינה. לא תמיד היישובים התנהלו נכון בנושאי העסקת עובדים, תשלום חובות, ועוד. הבקרה התקציבית מסייעת ליישובים להתנהל נכון יותר, ולמנוע תקלות שעולות ביוקר. השנה בדקה מחלקת הבקרה התקציבית, שבראשות מבקרת המועצה, נאוה רוזנבלום, בעיקר את נושאי ניהול משק מים, העסקת עובדים, וכספים. "בכל היישובים רואים מגמת התקדמות", אמרה דינה מליק, מזכירת המחלקה, "הניקוד הממוצע בעלייה מתמדת. גם ה"התיישבות הצעירה" – כלומר מאחזים, הצטרפו לאחרונה לבקרה, אמנם תחילה בציונים נמוכים, אך גם אצלם הציונים עולים.

 

אם ב-2007 אחוז פחת מים (מים מבוזבזים) ממוצע ליישוב עמד על 17%, ב-2010 אנו כבר עומדים על 9% - אחוז נושק לנורמלי כפי שמוגדר על ידי רשות המים. לשם כך נדרשה עבודה מסיבית, ואצבע על הדופק על הזמן. המועצה עמדה על כך שהיישובים יפקידו עודפי קרן מים לקרן מים יישובית, כדי לנהל אחזקה שוטפת של המים. הדבר הזה סייע מאד ב-2010 סייע מאד לצלוח את הרפורמה במשק המים ואת החוק החדש.

 

התקדמות רבה יש גם במועד עריכת דו"חות כספיים שנתיים ביישובים. ב-2008 רק 13 יישובים הגישו דו"חות הכספים הוגשו בזמן, ב-2009 – 26 יישובים.