הביטחון השוטף נמצא אצל כולנו ברשימת הנקודות הרגישות, כך שבכל שעה של היממה, אין מצב שמי מאתנו ייתפס בלי דעה מוצקה על כל סוגיה בתחום. מן המפורסמות הוא שלכל אדם הזכות לדעה משלו, וכך יוצא שלכל אחד מיושבי ההר יצא לפחות פעם אחת לחוות דעה על תפקוד הרבש"צ ביישובו.

 

יותר ויותר נשמעים תושבים המתבטאים בעניין חשוב זה (רובם, דומה שלא נתקלו בקובץ של "החפץ חיים"), וכרגיל עוד מימי ראשית הבריאה, נחלקות הדעות גם הפעם לבעד ונגד. זה מגנה את תפקודו של הרבש"צ וזה תומך בו; פלוני מתלונן על פועלים שלא מכניסים ליישוב בלי אישורים, וכנגדו אלמוני תומך ומקבל את תפקודו באהבה, מתוך הבנת תפקידו המתפרש לאורך 24 שעות היממה ומסירותו לו. בכך תורמים כולם ליצירת המעגל הקדמוני של המתבוננים ומשיאי העצות, שנוצר עוד משחר ימיה של האנושות סביב כל אדם העובד בתפקיד ציבורי.

 

מצב זה, לצערי, קיים בהרבה ישובים, ולפיכך אבקש לתרום לדיון את מבטו של הרבש"צ עצמו על תפקידו.

 

הכתובת לכל מצוקה?

ראשית אדגיש, למען הסר כל ספק, כי הרבש"צ אינו עובד עם שעון נוכחות של 08:00 עד 16:00, אלא נמצא בכוננות 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. מעבר לכך עובדה היא שעבודה זו כרוכה לא אחת בסכנת חיים, מתוקף היותו ראשון לכל הקפצה או אירוע בגזרתו. על הרבש"צ מוטלת האחריות הכוללת בכל תחום המוגדר כ"ביטחון" הן בשגרה והן בחירום: רשימות שמירה ואחריות עליה, אבטחת אתרי בניה, הקפצות בכל זמן נתון לכל אירוע, אחריות על אמצעי האבטחה השונים (גדרות אלקטרוניים, מחסומים טכנולוגיים, מצלמות אבטחה), סיורי גדר בשגרה ובחירום, ביקורות, תדריכים לפלוגות גזרתיות ולשומרים ומאבטחים, אחריות על מרכיבי ביטחון - מכבישי ביטחון דרך תאורה וכריזה ועד כיבוי אש והצלה ורכבי הביטחון (כולל תקינות וטיפולים שוטפים), אימון צוותי כוננות ודאגה לכשירות המבצעית (אימוני צבע, אימוני שטח, מטווחים, ביקורות ותרגילים), דו"חות ובקרה על ציודים ונשקים, מקלטים, צח"י, ביקורות שגרתיות של הצבא (ברמת החטיבה, אוגדה, פיקוד ומטכ"ל), כנסים והכוונות מקצועיות, ישיבות והערכות מצב שבועיות, הכנת התושבים לאירועים בשגרה ובחירום ועוד משימות שאינן קשורות ישירות להגדרת התפקיד.

 

מתוקף פעילות מורכבת זו, הופך הרבש"צ תוך זמן קצר למעין "מרכז עזרה לתושב במצוקה" הפעיל 24 שעות ביממה. כרגע אין חיוג מקוצר ל"מרכז", אך למען השקיפות הריני לצרף מקבץ של דוגמאות לטלפונים שקיבלו הרבש"צים ב"מרכז" ונאספו מכלל רבש"צי איו"ש:

- "הממטרות החלו לעבוד בלילה"

- "יש לי דליפת מים בגג הקראוון"

- "מצאנו שלושה גורי חתולים ליד פח הזבל"

- "אין מים בברז"

- "יש כלב מפחיד שמסתובב ברחוב"

- "התאורה ליד הבית לא עובדת"

- "אשתי נתקעה בשירותים כי הצילנדר התקלקל וצריך לחלץ אותה"

- "האינטרנט לא עובד / יש הרבה ניתוקים בקו, קרה משהו?"

- "הרכב לא מניע וצריך כבלים"

- " הרכב נתקע בעליה וצריך לגרור אותו לישוב"

- "ההובלה (נהג ערבי) פרק סחורה בש"ג וצריך להעביר אותה לבית"

- "השירות שהגיע (עם ערבי) לא יכול להיכנס וצריך להקפיץ אליו לש"ג את מכונת הכביסה ואחר כך להחזיר אותה"

- "נגנב לי משהו מהבית"

- "אנחנו חושבים שהשכן מציץ לנו לבית"

- "יש לנו בחצר פגר של חתול והמועצה עוד לא באה לפנות אותו".

 

נחש ענק

ישנם אף רבש"צים מסבירי פנים העונים למתקשרים, כמו אותו רבש"ץ שקיבל טלפון ב- 3:00 לפנות בוקר מתושב שנמצא בתחנת הדלק ורוצה שיבוא לקחת אותו, וטרח לתת הסבר מפורט מדוע רבש"צ לא יכול לשמש כנהג מונית. או מקרה אחר שבו ב-02:00 לפנות בוקר, תושב לחוץ ראה נחש בכביש... לטענתו, נחש ענק. לאחר הגעת הרבש"צ למקום, הסתבר שמה שראה היה... שקית ניילון. הרבש"צ הפנה אותו לעמדת פחי המיחזור.

 

ועוד: תושבת ראתה עקרב בכיור שלה. לה ניתן הסבר כי הטיפול בבעלי חיים זה לא חלק מתוכן קורס רבש"צים בבא"פ לכיש. לתושב שהתקשר כי הכלב של השכנים נובח, הוסבר שאם הכלב לא הולך עם "כאפיה" ולא צועק "אללה אכבר", זה כנראה לא אירוע בטחוני, ושהוא מוזמן לפנות לאותו שכן ישירות, ואם זה לא יעזור, אזי למשטרה.

 

במקרה אחר, ירד מהאוטובוס אח של תושב מאחד היישובים, הרבש"צ נלווה אליו כשעתיים, ולאחר הפוגה קלה השכיב אותו לישון.

 

צדק אנושי

אלו דוגמאות מייצגות המעידות על מורכבות התפקיד, שלא תמיד עולה בקנה אחד עם דרישותיו. מרבית הרבש"צים מקבלים זאת באהבה, מתוך הבנת חשיבות המשימהוהאחריות המוטלת עליהם. מי שבאמת מכירה לפני ולפנים את העבודה, זו אשת הרבש"צ, הדרה יחדיו עם הטירוף הזה כבר שנים, ולה, באמת, מגיע שאפו.

 

ואם לא די בזאת, בעוד שלכל שכיר ישנו מעסיק אחד, הרבש"צ כפוף בפועל לשלושה מעסיקים, ולמעשה בכך הוא מעין בן כלאיים (או כפי שהגדיר זאת אחד הקב"טים הוותיקים - "ממזר, בן למספר אבות"). מצד אחד, הוא שלוחו המקצועי של הצבא למתן ביטחון לתושבי הישוב; מאידך, הוא שלוחה של המועצה האזורית, וכמובן ולא פחות חשוב, נאמנם של תושבי הישוב עליו הוא מופקד. מערכת יחסים לא טבעית זו מזמנת לעיתים התנגשויות בין דרישות הצבא לרצון התושבים, ויכול שתפגע ביכולת הרבש"צ למתן מענה בטחוני מקצועי.

 

למען יגדל הנטל, בישוב פועלת וועדת הביטחון, שלרוב רואה ברבש"צ כמאבטח אישים האמור לסור לכל קריאת כיוון של תושב, הגם שהיא לא נוגעת לתחומי הביטחון עליו הוא מופקד. ועדה זו, לרוב מורכבת מתושבים שלא התמחו בתחומי אחריות הרבש"צ, ומוציאה חדשות לבקרים ניירות עמדה והוראות ביטחון מעל לראשו של הרבש"צ תוך הסתמכות חסרת פשר על העובדה הטכנית של העסקת הרבש"צ על ידי הישוב. נראה כי בקודקודם של רבים מהחברים ישנה מערכת "כיפת ברזל" המיירטת כל אמת או עובדה שסותרתאת "דעתם המקצועית". מהסיבה הזאת - אין מציאות שיכולה לערער להם אתהביטחון בצדקת הטעות.

 

בשולי הדברים, רשימה זו נכתבה על מנת להכניס לפרופורציה את מעמד הרבש"צ ותפקידו המגוון כמשרתם של שלושה אדונים. לא אחת רבש"צים מוצאים עצמם מול דרישות סותרות ותחת קווי הירי של היישוב. למרות שבדרך כלל רוב התושבים אינם מודעים לקשיים בעבודה, בכל זאת מרשים לעצמם לא אחת לחוות דעה לכאן או לכאן, להעלות הצעות לסדר ואף לעמוד בפתח ולצעוק: "מה העבודה הזאת לכם...". אמנם אין לרבש"צים בעלות על החכמה, והם קשובים לרעיונות, אך הניסיון שהצטבר הוא לא משהו שניתן לבטל בהינף אצבע על מקלדת.

 

וכן, הרבש"צים דורשים צדק חברתי. ובעיקר צדק אנושי.

 

אזבפעם הבאה שתפגשו את הרבש"צ, תסתכלו לו בעיניים ותחשבו מה אתם הייתם עושים לו הייתם בנעליו, כאשר שכנכם, החבר הטוב או החברותא שלכם לדף היומי היה עובר בגסות על נוהלי הביטחון ומצפה מכם בחיוך "להחליק"; או איך הייתם מתמודדים עם צו אלוף לסגר, הדורש הרחקת פועלי בניה מהישוב, בדיוק כשהשכן השני נמצא באמצע התקנת גג הרעפים.