פרסומת

דלג לתוכן העמוד

לא זכינו במקום הראשון ובחמישים אלף שקל בתחרות "המשפחה הירוקה", אלא רק בשובר לחנות אופניים. אכזבה קלה נרשמה, אך זו היתה כאין וכאפס לעומת האכזבה מתשדירי הבחירות, שבהן בלט היעדר הנושא הירוק

 

אפתח בסגירת מעגל מהגיליון הקודם, שבו סיפרתי על השתתפות משפחתי בתחרות "המשפחה הירוקה בישראל" שערכו המשרד להגנת הסביבה, ידיעות אחרונות ו-y net– ובכן, לא זכינו במקום הראשון (וחבל, כי פרס של 50,000 ₪ היה יכול מאוד לעזור), אך זכינו, יחד עם תשע משפחות נוספות, בשובר קניה בחנות אופניים במרכז הארץ. יש לי הסתייגות-מה מהפרס, שכן מתוך ראיה ירוקה, אם הייתי רוצה אופניים סביר להניח שהייתי רוכשת משהו משומש ומהסביבה הקרובה. מילא, לפחות היתה בתחרות נציגות ליו"ש בכלל ולמטה בנימין בפרט.

 

את הימים האחרונים ליוו תשדירי הבחירות, מהגרועים שראיתי. מה שבלט בהם עבורי היה היעדר הנושא הירוק. כמובן שהדבר מעיד על סדרי העדיפויות בארצנו הקטנטונת, ואני בהחלט מצרה על כך שהנושא עדיין נחשב כל כך שולי. ציפיתי לשמוע על האג'נדה הסביבתית של כל מפלגה בישראל, אך נאדה. ואם לא זה, ציפיתי לפחות לראות בתשדירים של מפלגת השלטון את הישגי הממשלה היוצאת, ובמיוחד את אלו של המשרד להגנת הסביבה. הרי אין ספק שבראשותו של גלעד ארדן הפך המשרד הזה להיות לראשונה בישראל למשרד משמעותי שיכול להתהדר בפעילות עניפה והישגים רבים.

 

אז אם הם לא עשו זאת, עשיתי אני קצת מזה בעבורכם:

המשרד לאיכות הסביבה מוביל מזה כמה שנים את מהפיכת המיחזור בישראל, בניסיון להתמודד בצורה סביבתית יותר עם 12,000 טונות הפסולת המיוצרים בארץ מידי יום. כבר היום, כחצי מיליון ישראלים מפרידים פסולת בבתיהם. כתבתי רבות בנושא בטורים קודמים, כך שלא ארחיב עוד, רק אעלה בפניכם נקודה למחשבה: המוח האנושי כבר המציא מכונה שמפרידה פסולת, ויש מדינות באירופה שבחרו בשיטה זו ובכך לקחו על עצמן את האחריות על הפסולת של תושביהן, ואילו השר ארדן התעקש על הפרדה במקור, כי הכי טבעי שכל אחד ייקח אחריות על עצמו ועל הפסולת שלו.

 

של מי לדעתכם האחריות על הפסולת?

המשרד לאיכות הסביבה לקח על עצמו ניקוי ושיקום נחלים שבמשך עשרות שנים היו מזוהמים, ובכך פעל להחזרתם לציבור כמוקדי בילוי ופנאי לכל המשפחה. בין הנחלים: אלכסנדר, תנינים, ירקון, קישון, תבור ושקמה.

כידוע, צריכת החשמל בישראל בכל פעם שוברת שיאים חדשים. על מנת לעמוד בצריכה יש לייצר יותר חשמל, אך ייצור חשמל באמצעות מתקנים השורפים פחם (כמו המתקן בחדרה) זו השיטה המזהמת ביותר, המאופיינת בטכנולוגיה נחותה ויעילות נמוכה. מתבקש כבר לעשות זאת בדרכים ידידותיות יותר לסביבה, כמו גז טבעי, שמש או רוח. המשרד עסק במניעת הקמת תחנת כוח פחמית נוספת.

 

רעיון גריטת הרכבים הוא לאפשר לבעלי רכבים ישנים (20 שנה ויותר) להוריד את הרכב מהכביש ולקבל תמורתו 3,000 ₪ ואת הסכום היחסי שנותר לרישוי. המטרה היא לצמצם את זיהום האוויר בערים, להפחית את תאונות הדרכים, להקטין את מספר הרכבים הזרוקים בצידי הדרכים ולהגדיל את מיחזור חומרי הגלם של הרכבים. מאז 2010 נגרטו כ-27,000 כלי רכב וכ-22,000 טון ברזל מוחזרו.

המשרד פעל גם להפסקת הסחר בבעלי חיים למטרות רווח כלכלי. הסיפור שהתפוצץ בתקשורת היה של ייצוא קופים למטרת ניסויים, וממש לאחרונה נקבעה מדיניות חדשה שקובעת במפורש שהשיקולים המוסריים המנחים את מי שמבקש לצמצם כאב וסבל אצל בעלי חיים, גוברים על שיקולים כלכליים.

ויש עוד הרבה: אכיפה מוגברת, הריסת בניה לא חוקית שמנעה במקרה אחד מעבר לחופי הכנרת ובמקרה אחר את השימוש בחוף אולגה, שיתופי פעולה בין לאומיים ועוד.

הלוואי שהסביבה והמשרד האמון להגן עליה יזכו לעשייה אכפתית ונמרצת גם בעתיד לבוא.

 

תהילה כהן, ענבלים בירוק - לפיתוח מודעות והתנהלות סביבתיות efespsolet@gmail.com