פרסומת

דלג לתוכן העמוד

אם לשונו של הילד נדחפת כל הזמן קדימה ולוחצת על השיניים, ייתכן והוא נותר במצב של דחיקת לשון. כדאי לפנות לטיפול שימנע את הצורך ביישור שיניים בעתיד

 

הלשון מאפשרת לנו את פעולות הדיבור והבליעה, יחד עם שאר שרירי הפה. אצל תינוקות, במהלך היניקה והמציצה, קיימת תנועה של הלשון קדימה, לכיוון השיניים הקדמיות. עם הזמן, כחלק מתהליך ההבשלה והבגרות, נעשות תנועות הלשון מדויקות ומכוונות יותר.

 

ישנם ילדים שלהם נותרת נטייה של הלשון לנוע קדימה. מצב זה נקרא "דחיקת לשון" (Tongue Trust). הגורמים לדחיקת לשון מגוונים: מציצת אצבע או מוצץ, נשימה דרך הפה עקב קשיי נשימה דרך האף, היפוטוניה - חולשה במתח השרירים, או קשיים אחרים בתפקוד שרירי הפה. דחיקת לשון יכולה להתבטאבדיבור, בליעה ובמנוחה, בשלושת האופנים או בחלקם. בדיבור תתבטא בהגייה של חלק או כל הצלילים השורקים (ז', ס', ש', צ') ושל צלילים נוספים (ל', נ', ט', ת', ד') תוך דחיקה של חוד הלשון אל השיניים הקדמיות במקום אל החך העליון. כאשר הוגים את הצלילים הללו הלשון יוצאת מעט החוצה מבין השיניים. בבליעה ישנה תנועה של הלשון קדימה במקום למעלה בזמן בליעת רוק, נוזלים או אוכל מוצק.בזמן מנוחה תיווצר החזקה לקויה של הלשון בפה, כך שהלשון נשענת באופן קבוע על השיניים הקדמיות ומפעילה עליהן לחץ, ולעיתים אף בולטת ונראית מחוץ לפה.

 

הלשון דוחפת את השיניים

 

דחיקת הלשון יוצרת לעיתים קרובות הפרעה אסתטית או דיבור שנשמע מעט משובש ולא בהיר. במקרים אלו מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת לצורך טיפול והדרכה. הסיבה המשמעותית ביותר לטיפול היא שהלחץ הקבוע של הלשון על השיניים עלול לגרום להטיית השיניים קדימה, ולשינויים אחרים במבנה הפה, באופן שיצריך טיפול אורתודנטי ליישור השיניים. גם במקרים בהם כבר קיים צורך ביישור שיניים, חשוב להגיע לקלינאי תקשורת לפני או במקביל לטיפול האורתודנטי, כדי שיישור השיניים יהיה יעיל. הטיפול בדחיקת לשון מתבצע החל מגיל חמש וחצי, כשישנה בשלות של אברי ההיגוי ויכולת קוגניטיבית מתאימה. במידה והילד רגיל למציצת אצבע או מוצץ, מומלץ לנסות ולגמול אותו מכך באופן מדורג לפני או במהלך הטיפול. ניתן לטפל בדחיקת לשון גם בגיל מאוחר יותר ולהגיע לתוצאות טובות. הגורם המרכזי להצלחת הטיפול הוא המוטיבציה והמוכנות של הנער או המבוגר להשקיע בשינוי. בתחילת הטיפול נערך אבחון קצר שמטרתו לקבוע באילו מצבים מופיעה דחיקת הלשון, ולאחר מכן נלמדות באופן הדרגתי דרכי ההגייה הנכונות של הצלילים השונים וטכניקת בליעה תקינה. כמו כן ניתנים הדרכה ותרגול לגבי תנוחת לשון רצויה.

לאחר רכישת המיומנויות בחדר הטיפולים, חשוב לעבוד ולוודא יישום לאורך כל היום - בדיבור, בבליעה ובמנוחה.

 

לאה נוייברגר, קלינאית תקשורת, היחידה להתפתחות הילד, מרכז גוונים