בשורה טובה נחתה סוף סוף על שולחן המועצה: המכרז לביצוע ההפרדה המפלסית בצומת אדם ייצא בשבועיים הקרובים. הסתיימו ההליכים המפרכים להכנת המכרז. המימון לפרויקט כבר משוריין, והוא עומד על 80 מיליון שקלים. "אנו מצפים לראות אחרי המכרז את תחילת העבודות", אומר אבי רואה, יו"ר המועצה. "אלה צפויות לגרום לצערנו לעוד שיבושים ואי נוחות לנוסעים, אבל לפחות נראה אור בקצה המנהרה" אומר רואה.

 

"הפתרון לנוסעים מבנימין לירושלים הוא ביצירת מעבר נוסף בקלנדיה, שיאפשר תנועה מאדם לכיוון עטרות וכביש 443. למרות מאמצינו הרבים הכביש הזה עדיין בשלבי תכנון. אנחנו משלבים ידיים יחד עם עיריית ירושלים – כי המהלך הזה הוא אינטרס גם שלהם - לצמצם תנועת רכבים מבנימין לירושלים דרך פסגת זאב. נפגשנו עם מנכ"ל עיריית ירושלים החדש, ויחד קבענו מתווה לשיתוף פעולה עם תכנית אב לתעבורה של עיריית ירושלים. ונקווה  שבמאמץ משותף נצליח לקדם את התכנון במעבר קלנדיה - שם העלות המשוערת היא 40 מיליון שקלים", אומר רואה.

"לשמחתנו התקבל תקציב לתכנון הרחבת הכביש שעולה ממעבר חיזמא עד לרמזור בפסגת זאב", מוסיף ישראל גנץ, "שם יש צוואר בקבוק רציני, לשלושה נתיבים. מנכ"ל העיריה מוביל את המהלך וחברת מוריה מנהלת אותו".

 

החסימה

בשבוע שעבר חסם אלוף הפיקוד את ציר עוקף צומת אדם בטענה של "אי חוקיות" ו"אדמות פרטיות". הציר הזה היה מפלט של נהגים רבים מהזדחלות בפקק לכיכר אדם, ולמרות שרק רכבים ישראלים יכלו להיכנס לאדם, הוא הקל על העומסים הן לישראלים והן לערבים. "הבענו עמדה מאד נחושה בעקבות הסגירה, שהציר הזה מאד משמעותי ומקל על התנועה גם של ערבים ואין מצב שייסגר. בישיבה עם גורמי הצבא, היישוב והמועצה, ייקבע נוהל פתיחת הציר. אנחנו ניקח אחריות על הציר, במקום היישוב כפי שהיה עד כה. הפריע לאלוף שהציר – שאמור להיות ביטחוני ולהיפתח רק בעת בעיה ביטחונית, קרי פקק – נפתח גם כשאין פקק. בעיניו אם אין פקק לא צריך לפתוח אותו כי הוא לא חוקי. אנחנו נגיע להסכמות בעניין והציר שוב ייפתח".

 

"חשוב להבהיר", מוסיף ישראל גנץ, "שהטענה כאילו האדמות הן פרטיות מבוססות על כך שאין ודאות שהן אדמות מדינה, אבל אין מי שטוען לבלות פרטית על האדמות האלה. כבישים רבים הם במעמד דומה, ועל כן הסגירה תמוהה".

 

כבישים ללא אבא

עוד הצלחה בסוגיית הכבישים יש לזקוף לזכותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ. "כבישי הגישה שמחברים את הכביש הראשי לכניסה ליישובים היו עד כה באחריותו של אף אחד, כלומר 'כבישים ללא אבא'", מסביר ישראל גנץ. "השר הבטיח לטפל בהם ועמד במילתו. השנה הצלחנו לתקצב כמה כניסות ליישובים שנסללו מחדש – ובהם כוכב השחר, רימונים וענתות – שסבלו מאד מכביש ישן וצר וכעת זכו לכביש מורחב, ובקרוב ישופצו כבישים נוספים".