הכבישים בבנימין כבר מזמן הוגדרו כעורקי חיים, ובכל זאת רבים המכשולים לאורך הדרך. לאחרונה התקדמו כמה תכניות לאחר עמל של שנים, ובהן רימזור צומת תחנת הדלק מעבר מכמש

מדוע הצמתים המסוכנים בבנימין לא מוגדרים כמוקדי סיכון? הגדרה שכזו מאפשרת העברת תקציבים לשיפור תשתיות, אך בבנימין זה לא קורה. לאחרונה שוב אירעה תאונת דרכים קשה בצומת שילה, ובעקבותיה - ותאונות רבות הדומות לה - התקיימה ישיבה בין המועצה למזכירות שילה. "כל הטיפול במוקדי סיכון ביו"ש זה נושא מאד לא פשוט", אומר ישראל גנץ, סיו"ר המועצה. "בשביל להיות מוגדר כמוקד סיכון צריך שיהיו במקום שמונה תאונות עם נפגעים בשלוש שנים. ואכן בלא מעט צמתים לצערנו אלו הם הנתונים, אך ההגדרה הרשמית לא ניתנת לנו בשל כמה בעיות", ממשיך גנץ. "ראשית, תאונה נספרת רק אם הגיע בוחן תנועה, ויש רק שני בוחני תנועה בכל יהודה ושומרון. כך שאם קרתה תאונה ובוחן אחד בדיוק בהר חברון והשני בצפון השומרון, אין בוחן שיגיע והתאונה לא נספרת.

 

"בעיה שניה היא ריבוי שמות הצמתים אצלנו, מהלך שאנו עמלים על הסדרתו. הבעיה קיימת בעיקר ברישומי המשטרה - חלק מהתאונות נרשמות תחת שם אחד של הצומת, חלק תחת שם אחר, וכך הנתונים לא מתקבלים באופן אמיתי. לאחר שנתיים של עבודה עם הועדה האחראית על מוקדי הסיכון, הוסכם שהם ייקחו זאת בחשבון. המשטרה גם היא משתפת פעולה בעניין. בישיבה שקיימנו בשבוע שעבר עם מנכ"ל נתיבי ישראל סוכם שיוכרז בע"ה מוקד הסיכון הראשון – צומת מעבר מכמש, ונתיבי ישראל ייצאו בקרוב למכרז להסדרת הצומת כולל רמזור".

 

שני נתיבים

 

אין חולק על כך שהכביש הצר-יחסית אך העמוס מדי שבין אדם לחיזמא, מחייב הרחבה לשני נתיבים. תכנון התב"ע להרחבתו כבר נמצא בעיצומם של שלבי התכנון, באמצעות חברת מוריה. "ביקשנו תב"ע גם להמשכו – מכיכר חיזמא ועד מעלה אדומים", אומר ישראל גנץ, "כי גם שם הנתיב הוא אחד, עמוס, עם פס לבן ונוסעות בו המון משאיות. כעת משרד התחבורה שוקל זאת", אומר גנץ ומבהיר כי תכנון תב"ע בארצנו רבת-הבירוקרטיות נמשך כשנתיים.

 

בנוגע לכביש הטבעת המזרחית בין ענתות לגבעה הצרפתית, שכבר נסלל אך טרם נפתח, מתחילות סוף סוף להתגבש הסכמות, מבשר גנץ, ומספר כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וכן מנכ"לי משרדי הביטחון וביטחון הפנים מעורבים ומגבשים הסכמות סביב הסדרת פתיחת הכביש המחייב מעבר חדש. "אני מעריך שהוא ייפתח עוד שנה, בעזרת ה'", אומר גנץ. "במקביל אנו פועלים מול עיריית ירושלים וראש העיר ברקת על הרחבת הכביש מחיזמא לתוך פסגת זאב, לאורך הכביש הראשי".

 

לפני כחודש התהפכו שתי משאיות – שבוע אחר שבוע – בכיכר הכניסה למודיעין עלית והשביתו את התנועה באזור לשעות ארוכות. מדובר בעיר ואם בישראל שיש לה רק כניסה אחת, וכשהיא נחסמת, העיר מסוגרת והכביש כולו מושבת. הסערה שהתעוררה העלתה על פני השטח את המציאות הבלתי הגיונית, אשר ידועה לגורמים האמונים על פתרונה מזה זמן רב. מזה שנתיים מקדמת המועצה האזורית מטה בנימין תכנון בעלות של מיליון וחצי ₪ -שאותו היא עצמה משלמת מתקציב שהשיגה לכך – לכביש "חליף 455" שיעבור מאחורי כפר רות ויתחבר לצומת מכבים רעות. "מדובר בכביש שחוצה ארבע מועצות", מסביר גנץ, "מטה בנימין, מודיעין, מודיעין עילית, וחבל מודיעין. מזה שנתיים שאנו מקדמים את הפרויקט הזה, והמשאית שהתהפכה העלתה אותו לכותרות אם כי לא יצרה שום שינוי אמיתי בתהליך המתרחש ממילא", אומר גנץ, ומוסיף כי אותו מתכנן עובד גם על החיבור של הכביש החדש הזה לגוש טלמונים. פרויקטים נוספים שעליהם עובד אותו מתכנן בימים אלה הם תכנון מחלף קלנדיה יחד עם חברת מוריה, וכביש החיבור ממנו לשער בנימין.

 

עורקי המים

 

כמו בכבישים, גם בסוגיית המים, הבעיות ידועות, אבל טחנות הבירוקרטיה טוחנות לאט.

כך נושא המים בצפון מזרח בנימין ומזרח שומרון הולך ונהיה אקוטי. מאלון מורה ועד גוש שילה, ניזונים כל היישובים משני מקורות מים: קידוח תפוח וקידוח חורון. חברת מקורות מתריעה כבר כמה שנים שהמאגרים התת קרקעיים הולכים ומתרוקנים, אך רשות המים לא מיהרה לקדם פתרונות כנדרש. אילו היה מישהו ברשות המים רואה את הנולד, היו נמנעות בעיות מים המתרחשות בימים אלה ביישובי גוש שילה: הפסקות מים חוזרות ונשנות, לחץ מים נמוך שלעיתים לא מאפשר מקלחות, ומצוקת מים לחקלאות.

 

"היום המשאבות עובדות ללא הפסקה והמפלס הולך ויורד", מסביר גנץ, "וכשהמפלס יורד, גם בטרם נגמרים המים, איכות המים יורדת. התכנית לפתרון היא של חיבור כל הגוש למוביל הארצי, והיא מוערכת ב-300 מיליון שקלים. ביצועה אמור להימשך לפחות ארבע שנים. בשבוע שעבר סוף סוף אושרה התכנית ברשות המים, לאחר מאבקים לא קלים על רוחב הקו (שוב לא נלקחו בחשבון נתוני גידול האוכלוסייה). בסופו של דבר הוסכם על גודל קו סביר, שגם אותו אנו מנסים לשפר עוד קצת", אומר גנץ.

"במקביל מתבצע קידוח מים באריאל. הקידוח החל לפני שנתיים אך נמצאו בו מים עכורים ולא ראויים לשתייה. ביום שישי האחרון הועמס מסנן מיוחד בנמל באנגליה, והוא אמור להיות מורכב על הקידוח, לסנן את המים ולתת עוד תפוקה, עד לחיבור למוביל הארצי. חברת מקורות מנסה פה ושם עוד קידוחי ניסיון, ולא מצליחה למצוא מים.

 

"השבוע מתקיים סיור של השר יובל שטייניץ", מוסיף גנץ, "השר לאנרגיה ומים, וזהו אחד הנושאים העיקריים שיעלו בו. אנחנו משקיעים המון שעות מול השר, המינהל האזרחי, רשות המים, מקורות, ועדיין נמצאים בבעיה".

 

גם אזור טלמונים חווה מצוקת מים לא קלה, ובעקבותיה נבנה בוסטר בחמישה מיליון שקלים בתוך תב"ע בתוקף ביישוב נעלה. אך המינהל האזרחי טען לפתע שבבדיקה חוזרת הקו הכחול שנתן המינהל לא תקין, וכי למעשה הבוסטר נמצא מחוץ לקו הכחול הנכון ולכן אי אפשר לחברו לחשמל. "הבעיה הזו לא פשוטה לפתרון", אומר גנץ, "ולמרות זאת אנחנו ממשיכים לנסות.